A képzési rendszer megújítása

Az Országos Bírósági Hivatal elnöke által elfogadott és a bírósági szervezetben széles körben megvitatott Magyar Igazságügyi Akadémiára vonatkozó Intézményi Stratégia részeként megfogalmazott képzési koncepció - amely teljes terjedelmében itt olvasható - lényegi újításokat vezet be és tűzött ki célként a jövőre nézve. Az új koncepció különbséget tesz a képzés megszervezésének és végrehajtásának szintjei között, melynek célja, hogy a képzéseket szélesebb körben tegye elérhetővé a helyi és regionális megvalósítás útján. A tartalmi minőséget az új koncepció az akkreditációs rendszeren keresztül kívánja biztosítani, ehhez társuló újítás a bírák, valamint bírósági titkárok Egyéni Képzési Terve, melyben maguk választhatnak a képzési kínálatban szereplő kötelező és választható központi, valamint az akkreditált helyi és regionális képzések közül. Az Egyéni Képzési Tervvel párhuzamosan bevezetendő kreditrendszer pedig biztosítja a bírói életpályán belüli folyamatos tudományos aktivitást, amely nem csak a képzéseken való részvételt, de a képzéssel egy tekintet alá eső önképzést, mint például a másoddiplomás és posztgraduális képzéseket, tudományos munkákat, nemzetközi tanulmányutakon való részvételt, oktatási tevékenységet is figyelemmel kíséri.

Említeni szükséges a bírósági fogalmazók és a bírói álláshelyre pályázatot benyújtó személyek központi képzésére vonatkozó törekvést, amely a saját hatáskörben ellátandó titkári és fogalmazói feladatok ismertetésén túl felkészítést nyújt a bíróságok általános működéséből és a bírói hivatáshoz szükséges kompetenciákból, egyidejűleg fejleszti az aktuálisan és a későbbi bírói hivatás ellátásához szükséges jogi képzettséget és szakmai képességet.

A koncepció kiterjed az igazságügyi alkalmazottak folyamatos képzésére egészen a felvételi körülményektől, a mentorálás keretében nyújtott egyéni igényekhez igazodó támogatási rendszeren keresztül, az alap és tematikus és az ismétlő képzésekig.